Ostatnia aktualizacja 23 października, 2014 2:03 PM
sty 28, 2014 Izabela Norek Expert, Nowości 3
Utrzymanie zainteresowania fanów nie jest łatwe i wymaga ciągłej analizy, wprowadzania nowości. Przy obecnych zmianach w algorytmie Facebooka czasem i nawet dobry post, to za mało i trzeba go wzmocnić Facebook Ads. Zanim to zrobisz, upewnij się, że wybrałeś właściwy post do promowania. Pewne typy postów angażują bardziej, a inne mniej. Oczywiście, treści produktowe też powinny się, co jakiś czas pojawić. Nikt nie mówi, że masz z nich zrezygnować. Tutaj sprawdza się stara reguła 70/20/10.
1. Nawiązuj do wydarzeń!
Nie tak dawno obchodziliśmy dzień zwany „Blue Monday” i marki sprytnie wykorzystywały go w swojej komunikacji. Wszystkie święta, charakterystyczne wydarzenia dla kraju lub świata, to dobry powód, żeby o tym napisać. Takie posty są też wyjątkowo często udostępniane, bo przecież nasi znajomi wiedzą, że obchodzimy Blue Monday i niech nie wchodzą nam w drogę… 😉
2.Angażuj swoich fanów!
Najprościej za pomocą prostych zagadek, rozwiązywania rebusów, układanek czy też tworzenia historyjek. Wszystko to, co wymaga małego wysiłku fanów (np. skomentowania jednym słowem) sprawi, że będą chcieli wziąć udział w zabawie. Kto nie lubi się chwalić, że odgadł ilość ukrytych przedmiotów na obrazku? Dodatkowo możemy pozwolić fanom na odrobinę fantazji i zaproponować im dokończenie zdania. Tego typu posty zawsze zbierają najwięcej interakcji. Im prościej, tym lepiej.
3. Wczuj się w fana!
Każdy poniedziałek jest trudnym dniem, mamy problem ze wstawaniem, powrotem do pracy/szkoły. Pisząc o tym, że my jako marka mamy podobnie, stajemy się bardziej dostępni dla fanów. Bo przecież jesteśmy do siebie podobni? Dzięki takim działaniom sprawiamy, że fan sobie myśli „Znam to… Byłem tam…” i wyraża to za pomocą lajka lub komentarza. Poniedziałkowe i piątkowe problemy są najprostsze do zaadaptowania na profilu, dlatego też wielu z tym przesadza… 😉 A przecież jest więcej ciekawych doświadczeń, o których można napisać z humorem.
4. Graj na emocjach!
Pod tę kategorie podpadają wszystkie kotki, pieski i obejmujący się starsi ludzie. Marki starają się wzbudzić emocje w swoich fanach, skłonić ich do uśmiechu, chwili zadumy, a przy okazji do podzielenia się tym ze swoimi znajomymi. Jeżeli nie prowadzisz fanpage’a o karmie dla psów, to zapomnij o dodawaniu słodkich kotków. Dostosuj ten post do marki, jej produktów oraz tego jak chce być postrzegana przez swoich fanów.
5. Pytaj fanów o zdanie!
Lubisz kawę z mlekiem, a może bez? Posty w formie porównań są również jednymi z najbardziej aktywizujacymi fanów. Dlaczego tak się dzieje? Prosta forma nie wymaga zbyt wielkiego zaangażowania wśród fanów, wystarczy, że napiszą jedno słowo, literę itd. Pamiętacie o słynnej zabawie obecnej na „szybkich randkach”? Żeby szybko poznać gust naszej randki, pytamy o podstawowe kwestie jak: kot czy pies, kawa czy herbata itd. Ma to podobny mechanizm, co posty z porównaniami. Wybór jest praktycznie automatyczny i w pewnym sensie stawia nas po którejś ze stron barykady. 😉
6. Inspiruj!!!
Niezmiennie od wielu lat angażują posty z cytatami, poradami, treściami, które mogą nas zainspirować. Najczęściej administratorzy korzystają z wypowiedzi znanych autorów, gwiazd lub też popularnych aforyzmów. Zdecydowanie lubimy przeróbki znanych cytatów! Sprawdzają się tak zwane „utwierdzacze” (tak, jest źle, ale będzie lepiej), fani lubią czuć, że nie są sami w danej sytuacji, że wszyscy mają podobne problemy.
7. Nawiązuj do internetowych trendów!
Zwroty takie jak „Wow! Uszanowanko!”, „na bogato”, „krzycz Trybson” stały się już kultowe, bo nawiązują do tego, o czym w danym momencie mówiło się w internecie. Zanim dodasz na profilu grafikę z „Sorry, taki mamy klimat”, zastanów się, czy na pewno jest to coś, co rozśmieszy Twoich odbiorców, nie wszystko da się przenieść na każdego fanpage’a. Pamiętacie słynną wpadkę z Piesełem na profilu Nestle? Administratorzy chcieli być na czasie, ale niestety to nie był fanpage, na którym można było zastosować taką komunikację. Dlaczego? Nie ta grupa docelowa!
8. Mów o promocjach!
Fani uwielbiają gratisy i promocje! Wystarczy, że będzie się ich informować o nadchodzących wyprzedażach, obniżkach. Wtedy będą czuć, że wiedzą coś więcej niż inni, że mają okazję zaoszczędzić. Oczywiście codzienna informacja o rabatach jest nudna, ale raz na jakiś czas już jest ok. Warto też pomyśleć o stworzeniu zakładki z rabatami, jest to kolejny powód, aby odwiedzać fanpage’a.
Czy dodalibyście coś do tej listy? Jak radzicie sobie ze spadającym zasięgiem?
Źródła grafik: screeny z wyżej wymienionych fanpage’ów
mar 12, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 16, 2014 0
No to zaczynam stosować.
Dzięki za świetna radę!
Super! Cieszę się, że mogłam pomóc!
Zapraszam do odwiedzania strony 🙂
Ściąganie fanów do interakcji w obecnym modelu finansowym Facebooka jest rzeczywiście utrudnione, czego efektem jest pompowanie nadmiernych pieniędzy w Ads z jednej i zalewem „prześmiesznych” obrazków z drugiej. Z mojego skromnego doświadczenia warto pozwalać sobie na szczerość, nie trzeba też silić się na luz gdy go zdecydowanie brakuje. Czerstwe żarciki od których chce się wyrwać zęby mogą zaszkodzić znacznie bardziej od zwykłej empatii i zainteresowania ludźmi. Niektóre przykłady z tekstu (Oreo) są tego świetną ilustracją.