Ostatnia aktualizacja 23 października, 2014 2:03 PM
paź 22, 2014 Natalia Gawrońska Basic, Facebook, Nowości 3
Jeśli szukacie metod dotarcia do klientów albo chcecie ich związać ze swoją marką, promocja na Facebooku jest dobrym rozwiązaniem. Musicie się jednak zastanowić, czy model prowadzonego przez Was biznesu pasuje do zachowań akceptowanych przez światowego giganta. Facebook posiada regulamin, w którym jest zaznaczone, których produktów reklamować nie wolno.
Ogólne wytyczne do przygotowania bannerów z ogłoszeniem są takie same dla wszystkich branż. Grafika nie może zawierać więcej niż 20% tekstu, nie może naruszać praw osób trzecich i musi prowadzić do funkcjonalnej strony. Nie może wprowadzać w błąd ani manipulować. Spam również nie jest akceptowany (tak więc jeśli znacie spadkobiercę wygnanego króla Gwinei Bissau, Facebook to nie jest najlepsze miejsce na szukanie dla niego pomocy ;)). Oczywiście, przygotowana grafika nie może naruszać praw osób trzecich.
Produkty dla dorosłych
Facebook ma otwartą listę produktów dla dorosłych, których reklama jest zakazana. Podaje przykłady: gadżety (nie chodzi tu o IPhone’a), wideo, publikacje, pokazy na żywo, specyfiki pobudzające seksualnie. Katalog jednak może się okazać znacznie szerszy – jest to sprawa uznaniowa. Reklama środków antykoncepcyjnych i innych pomocy w planowaniu rodziny jest dozwolona, ale pod warunkiem odpowiedniego jej targetowania.
Alkohol
Tu portal odwołuje się do ustawodawstwa poszczególnych krajów. W Polsce reklamy alkoholu nie mogą być skierowane do młodzieży poniżej 18 roku życia. Co ciekawe, Facebook zupełnie zakazuje reklamy alkoholu w krajach takich jak Afganistan, Brunei, Bangladesz, Egipt, Gambia, Kuwejt, Libia, Pakistan, Rosja, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Jemen i… Norwegia. Z kolei alkohol na Facebooku można reklamować w Szwecji i Indiach pod warunkiem stargetowania na osoby powyżej 25 roku życia.
Randki
Nie wolno reklamować serwisów mających na celu poszukiwanie partnerów seksualnych (hmm, ciekawe, czy Tinder też się do nich oficjalnie zalicza?). Wszystkie inne muszą przejść weryfikację przez team Facebooka. Również muszą być odpowiednio stargetowane, a nazwa serwisu musi być wymieniona w ogłoszeniu.
Narkotyki i papierosy
Jak widać, Facebook ma łagodniejsze podejście do alkoholu niż do tytoniu. Ten ostatni został wymieniony w punkcie razem z narkotykami (i ciężkimi, i lekkimi). Nie wolno reklamować tych produktów ani sprzętu umożliwiającego ich konsumpcję. Ciekawe, czy Facebook by zaliczył do tego grona zapałki, którymi przecież można odpalać nie tylko papierosa, ale i grilla. To trochę jak z użyciem noża: czy to jest broń, czy akcesorium kuchenne?
Zakłady i loterie
Na mocy art. 29 z Ustawy o Grach Hazardowych wynika, że: „Zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach”. Cały tekst ustawy jest dostępny pod linkiem: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20092011540. Loterie urządzane przez organizacje rządowe muszą dostarczyć Facebookowi odpowiednie dokumenty.
Leki i suplementy
Nie wolno reklamować leków na receptę (pokrywa się to z polskim ustawodawstwem). Co do zasady, odrzucane są również prośby aptek online, chyba, że posiadają one specjalne certyfikaty akceptowane przez Facebooka. Suplementy diety oraz produkty ziołowe są dozwolone, pod warunkiem, że w ich składzie nie znajdują się sterydy anaboliczne, chitozan, żywokost, dehydroepiandrosteron, efedryna, hormon wzrostu, melatonina ani inne składniki, które Facebook uzna za nieodpowiednie.
Software
Ogłoszenie nie może zawierać linków przekierowujących do stron, które zawierają spyware czy inne złośliwe oprogramowanie do ściągnięcia, jak również kliknięcie na stronę nie może spowodować niespodziewanego, wprowadzającego w błąd czy niesprawiedliwego doświadczenia użytkownika. W szczególności chodzi o szpiegowanie systemu użytkownika, uszkodzenie jego komputera, automatyczne wyrzucanie okienek z napisem „ściągnij” bez wywołania ich akcją czytelnika, przekierowywanie do stron naruszających prawa innych osób.
Subskrypcje
Konieczność subskrybowania i opłat musi być jednoznacznie wskazana w treści ogłoszenia. Strona docelowa musi jasno pokazywać cenę i sposób opłaty wszędzie tam, gdzie trzeba wpisać dane pozwalające na identyfikację użytkownika. Okienko „zapisz się” nie może być automatycznie zaznaczone. Konieczna jest klarowna informacja o zasadach rezygnacji z subskrypcji. Wszystko musi być łatwe do znalezienia i czytelne. Pracownicy Facebooka będą te cechy oceniać.
Modele biznesowe
Tu Facebook nie wymienia dokładnie, jakich nie będzie akceptował (muszą być zgodne z obowiązującym prawodawstwem i „filozofią Facebooka”). Natomiast uprzedza, żeby naciągacze i MLMowcy nawet nie próbowali zgłaszać swoich ofert.
Broń i materiały wybuchowe
Nie wolno ich reklamować. Przed Sylwestrem też nie.
Komponując ogłoszenie, musicie też pamiętać o tym, by nie umieszczać w nim nagości, nie nawoływać do nienawiści, nie pokazywać przemocy czy nie zwracać się bezpośrednio do młodzieży, podczas gdy produkt nie powinien być do niej adresowany. Powodzenia!
Źródło: https://www.facebook.com/ad_guidelines.php
mar 12, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 16, 2014 0
Czyżby z tymi randkami chodziło o nierobienie konkurencji?? 😀 😀 😀 😀
Hehe uważasz, że Facebook to portal stricte randkowy? 😉
Z własnego doświadczenia wiem, że nie zawsze te obostrzenia działają. Powiem tak – jak ktoś chce sprytnie przemycić reklamę jakiegoś niedozwolonego produktu to i tak to zrobi…