Ostatnia aktualizacja 23 października, 2014 2:03 PM
Jak pewnie wszyscy wiecie portal facebook utrzymuje się przede wszystkim z reklam, które są wyświetlane w prawym menu. Reklamy, te mogą prowadzić zarówno do konkretnej strony internetowej, fanpage’a lub zdarzenia. Możemy w nich umieścić zdjęcie i krótki tekst, który ma za zadanie zachęcić użytkownika do kliknięcia w link.
Długość tekstu nie może przekroczyć 134 znaków. Komunikat więc musi być treściwy i atrakcyjny, na tyle by użytkownik postanowił sprawdzić co za nim się kryje. Jeżeli zaś chodzi o zdjęcie będzie ono wyświetlane obok tekstu a jego rozmiar nie przekroczy 110×80 px. Nie warto jest więc wrzucać zdjęć, które zawierają wiele szczegółów czy drugi plan, gdyż użytkownik i tak ich nie dostrzeże. Grafika powinna być równie atrakcyjna i treściwa jak tekst, gdyż nie od wczoraj wiadomo, że użytkownicy kupują oczami.
Konfiguracja reklam wbrew pozorom nie należy do łatwych zadań. Sama procedura umieszczenia reklamy nie jest trudna, gorzej jednak jeżeli chodzi o targetowanie jej w taki sposób by była skuteczna. Ja przeważnie do tego zadania nie zabieram się bez gotowego planu marketingowego. W końcu muszę wiedzieć na jakich użytkownikach mi zależy oraz gdzie mogę ich znaleźć. Dzięki temu, że facebook wie o swoich użytkownikach prawie wszystko, reklamy możemy dopasować dokładnie do danej grupy docelowej . Jak to zrobić postaram się odpowiedzieć poniżej.
Pierwszą czynnością jaka powinniśmy wykonać jest kliknięcie przycisku „REKLAMA” , który znajduje się w dolnym menu strony. Zostaniemy przeniesieni na stronę, która pozwoli nam określić co chcemy zareklamować oraz inne parametry tworzonej reklamy.
Krok 1- Zaprojektuj swoją reklamę
Miejsce docelowe: Tutaj wybieramy czy chcemy promować zewnętrzny adres url czy może ma to być aplikacja lub fanpage. Jeżeli wybierzemy zewnętrzny adres url wówczas będziemy mogli skorzystać tylko z opcji „reklamy na facebooku”. Jeżeli chcemy promować fanpage lub aplikację to oprócz reklamy możemy wybrać opcję „zdarzenia sponsorowane”. Jak jest różnica?
Po pierwsze „zdarzenie sponsorowane” wyświetla się wyżej niż reklamy a po za tym znacznie różni się schematem działania. Otóż, zdarzenie sponsorowane nie opiera się na tekście czy wczytanym przez nas obrazku lecz na konkretnych zdarzeniach na portalu. Tego typu promocja jest dobrym rozwiązaniem, gdyż bazuje na zasadzie zbiorowej solidarności. Możemy wybrać zdarzenia różnego typu, a są to:
Reklamy na facebooku jak już wcześniej wspomniałem mają formę obrazkowo-tekstową i możemy je dowolnie kreować.
Krok 2- Grupa docelowa
Grupę docelową dla reklamy powinniśmy określić już przy tworzeniu strategii marketingowej. Jest ona zależna od profilu działalności i od jej zasięgu. Jeżeli naszą grupą docelową są wszyscy Polacy to nasza reklama trafi do 5 146 560 osób. Możemy jednak dokładnie sprecyzować do kogo ma trafić reklama. Np. jeżeli prowadzimy sklep wędkarski we Wrocławiu i chcemy by nasza reklama była skuteczna powinniśmy sprecyzować, że chodzi nam o użytkowników z Polski, z miasta Wrocław. Ponadto, możemy w kilometrach określić w jakiej odległości od Wrocławia może mieszkać nasza grupa docelowa.
Do wyboru mamy osoby mieszkające w promieniu: 16, 40 i 80 kilometrów od miasta. Jeżeli ustawię, że chcę z ofertą omawianego wcześniej sklepu wędkarskiego trafić do mieszkańców Wrocławia i okolic (do 16 km) to grupa użytkowników zawęzi się do 223 040 osób. Zastanówmy się teraz ile z tych osób łowi ryby i będzie zainteresowane moją ofertą? Przypuśćmy, że grupa ta to 1% Wroclawian. Prosty jest więc wniosek, że 99% reklam zostanie wyświetlonych niepotrzebnie. Facebook jednak daje nam możliwość sprecyzowania grupy docelowej. Jeżeli ustawimy, żeby nasze reklamy wyświetlały się tylko grupie osób, które zaznaczyły „wędkarstwo” jako zainteresowania nasza grupa ograniczy się do 440 osób. Mamy jednak pewność, że te osoby mogą być zainteresowane ofertą sklepu wędkarskiego.
Oprócz zainteresowań możemy zawęzić grupę docelową ze względu na wiek, płeć, język jakim się porozumiewają, wykształcenie, miejsca pracy oraz stan cywilny.
Teraz pozostaje nam już tylko ustalić ile pieniędzy chcemy wydać na płatną kampanię. Płatności możemy dokonywać w dolarach lub euro. Budżet można skonfigurować na dwa sposoby: dzienny lub całkowity. W tym kroku powinniśmy także określić czas trwania naszych działań reklamowych oraz tyo czy chcemy płacić za ilość wyświetleń czy za kliknięcia. W modelu płatnym za liczbę wyświetleń (CPM) ustalamy maksymalną stawkę jaką jesteśmy w stanie zapłacić za 1000 wyświetleń. W modelu płatnym za kliknięcie (CPC) ustalamy ile maksymalnie chcemy zapłacić za 1 klik.
Ja zwykle konfiguruję kampanie, które prowadzę w modelu CPM, gdyż odpowiednia strategia pozwala mi na przykucie uwagi użytkowników i takie działania wychodzą znacznie taniej.
Jeżeli macie jakieś pytania lub coś jest mało jasne- pytajcie w komentarzach.
mar 12, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 16, 2014 0
Witam i mam kilka pytań 🙂
czy dla jednej kampanii na Facebooku mogę zrobić kilka kreacji reklamowych? czy mogę zmieniać budżety dla poszczególnych kreacji? czy muszę posiadać kartę kredytową i na jakiej zasadzie następuje rozliczenie za kampanię?
Z góry dzięki.
„czy dla jednej kampanii na Facebooku mogę zrobić kilka kreacji reklamowych?”
Oczywiście dla jednej kampanii możemy zrobić kilka wersji reklamy. Czasami jest to wręcz wskazane.
„czy mogę zmieniać budżety dla poszczególnych kreacji?”
Budżet kampanii można zmienić w dowolnej chwili. Edytując reklamę musimy jednak liczyć się z tym, że reklama będzie musiała zostać ponownie zaakceptowana. Czas ten może wynosić do 24 h, jednak w praktyce trwa to zwykle nie dłużej niż godzinę.
czy muszę posiadać kartę kredytową i na jakiej zasadzie następuje rozliczenie za kampanię?
Facebook pobiera środki z karty kredytowej lub pay pala. Musisz więc posiadać jedno lub drugie.
Ustawiam kampanię koledze. Uparł się, żeby 20% kampanii stanowiły reklamy, 80% zdarzenia sponsorowane. Jednak zdarzenia po określeniu grupy docelowej mogą zostać niewyświetlone, szacowany zasięg to mniej niż 20 osób. W przypadku reklamy zasięg liczę w dziesiątkach tysięcy. Czy jeśli ustalę budżety na reklamę i zdarzenia to mogę potem przenieść budżet zdarzeń i wykorzystać go na reklamę?
Witam,
bardzo dobry artykuł, mam jednak pytanie dotyczące budżetowania, gdyż nie bardzo do końca wiem, jaka forma jest najlepsza (CPM czy CPC). Załóżmy, że wybieram CPM i płacę odpowiednio za miesiąc, za 1000 wyświetleń. Czy osoba, której wyświetli się moja strona zostanie automatycznie jej fanem, czy tylko zobaczy bez zadnych zalet dla mojego funpage w postaci dodatkowego fana? Drugie pytanie mam takie, zalozmy ze placę 200 zl za tę kampanię, ale mogę zapłacić więcej np. 300 zł…bo to przeciez ja ustalam cenę za 1000 wyświetleń..co w momencie, gdy zapłacę więcej? Do wiekszej ilosci osob dojdzie moja reklama? Czy jak to działa? Bo bez względu na to, ile pieniedzy placę, ilosc wyswietlen się nie zmienia…caly czas jest ich 1000. To po co wtedy przepłacać i jak ustalić optymalną cene? Jaka reklama jest bardziej efektywna? Bardzo proszę o odpowiedz, pozdrawiam Klaudia
Jak wygląda kwestia płatności jeśli prowadzi się profile dla różnych firm?