Ostatnia aktualizacja 23 października, 2014 2:03 PM
Generalnie social media to pojęcie, które pojawiło się już jakiś czas temu. Zastąpiło już trochę wypalone pojęcie Web 2.0. Generalnie oznacza szeroko pojęte media społecznościowe, które to są coraz popularniejsze wśród dzisiejszego społeczeństwa sieci (społeczeństwa informacji). Społeczność serwisów oznacza możliwość interakcji między użytkownikami. Do najpopularniejszych serwisów Social Media zalicza się FaceBook.com, Nk.pl, Twitter.com, Blip.pl, Flaker.pl, Lastfm.pl, Wikipedia i wiele wiele innych. Dodatkowo w skład social media wchodzą również wszystkie blogi i fora dyskusyjne.
Można porównać nowe media (czyli również media społecznościowe) do tradycyjnych.
1. Przekaz informacji – w mediach tradycyjnych przekaz informacji polega na przekazaniu informacji z góry na dół – jest to przekaz jednostronny. W przypadku mediów społecznościowych możliwa jest dwustronna wymiana zdań, co sprawia, że są one poddawane dyskusji. Każdy może być autorem. Granica autor-odbiorca zaciera się.
2. Dostępność – możliwość zaistnienia w mediach tradycyjnych jest dość hermetyczna i jest możliwa tylko dla nielicznych, zwykle tych, którzy mają pieniądze, jest to bowiem bardzo drogie (reklama telewizyjna, radiowa, prasowa) lub tym, którzy mają możliwość dotarcia do wydawców programów telewizyjnych lub radiowych w przypadku chęci przekazania informacji. Media społecznościowe natomiast, są dostępne dla każdego. Każdy może w nich zaistnieć i przekazać dowolną ilość informacji, na przykład poprzez prowadzenie własnego blogu.
3. Czas dotarcia – czas dotarcia do odbiorcy w mediach tradycyjnych zależy od czasu antenowego, ramówki itp. W mediach społecznościowych wiadomości i informacje możemy przekazać od razu. Każdy może być dziennikarzem (blog, mikroblog, serwisy społecznościowe) czy fotografem (fotoblogi)
4. Trwałość – w mediach tradycyjnych po podaniu informacji nie możemy ich zmieniać. Zostały przekazane ustnie (telewizja, radio) lub słownie (gazeta). W mediach społecznościowych możemy dowolnie modyfikować informacje przez nas przekazane.
5. Kontrola – informacje przekazywane w mediach tradycyjnych są ściśle kontrolowane. W mediach społecznościowych tego nie ma, możemy mówić (pisać) cokolwiek chcemy. Oczywiście w granicach etyki i poprawności społeczno-politycznej.
Można by tak porównywać i porównywać, ale o tym innym razem 🙂
Jak widać, social media mają same zalety i z pewnością będą się rozwijać przez kolejne lata umniejszając tym samym rolę mediów tradycyjnych. Zadbaj więc zatem o zaistnienie w mediach społecznościowych.
mar 12, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 16, 2014 0