Ostatnia aktualizacja 23 października, 2014 2:03 PM
paź 06, 2014 Piotr Wójtowicz Facebook, Nowości 0
Dobroczynność jest częścią życia wielu z nas. Przejawia się w drobnych gestach, chwili skupienia w ciągu dnia, gdy przypominamy sobie, że nie wrzuciliśmy nakrętki po coli do kosza, ale do pojemnika ze zdjęciem chorego chłopca lub o tym, że znowu kliknęliśmy brzuszek pajacyka. Dobroczynność stymuluje nas do działania i pozwala wierzyć w ludzi. Użytkownicy portali społecznościowych nie pozwalają o tym zapomnieć.
W mediach społecznościowych charytatywność przybiera bardzo różne formy. Jak pokazuje przykład wariacji na temat splashów w postaci ice bucket challenge, użytkownicy YouTuba czy Facebooka w kreatywny i zabawny sposób potrafią promować świadomość społeczną na trudne tematy. O tym fakcie już od dawna wiedzą organizacje charytatywne, które każdego dnia publikują nowe posty, aby informować o swoich inicjatywach i kampaniach. Jednym z ciekawszych projektów jest Global Voice założony w 2005 roku przez Rebecce MacKinnon. Jak sami o sobie piszą:
Global Voices jest społecznością złożoną z ponad 300 blogerów i tłumaczy z całego świata, którzy wspólnie pracują nad tym, aby wszędzie przekazać doniesienia i informacje z blogów oraz mediów obywatelskich, a w szczególności tych głosów, które zwykle nie są słyszane w głównych mediach.
Jest to społeczność internetowa skupiona wokół trzech podstawowych celów, wyszukiwania ciekawych dyskusji i głosów wyłaniających się z mediów obywatelskich, nagłaśnianie takich głosów oraz obrona wolności słowa. Już sama skala projektu imponuje i pokazuje jak ważną wartością jest wolność słowa.
Bardzo inspirująca jest historia ośmioletniej dziewczynki imieniem Rachel, która postawiła sobie za cel zebranie 300$ na rzecz dostępu do czystej wody wśród dzieci w Afryce. Poprosiła rodzinę i przyjaciół, aby zamiast kupować prezenty na urodziny, przesłali pieniądze on-line na tę inicjatywę. Nie udało jej się uzyskać tylu pieniędzy, ale obiecała sobie, że w przyszłym roku się uda. Po kilku miesiącach zmarła w wyniku wypadku samochodowego, jednak jej przyjaciele i rodzina postanowili, że jej marzenie się spełni i wykorzystali w tym celu stronę MyCharity: Water, wspominając o pomyśle dziewczynki. Historia o dobroczynności i tragicznym wypadku Rachel zaczęła krążyć wśród użytkowników Facebooka i Twittera. Dziś już 800 000 osób otrzymało czystą wodę.
Filantropi zajmujący się mediami społecznościowymi wykazują niesamowitą kreatywność w walce o postawione cele. Przykładem tego jest aplikacja stworzona przez Amnesty International o nazwie Trial by Timeline, która przeszukuje profil na Facebooku tzn. aktywności, znajomości, sympatie, myśli, polubienia, po to aby ujawnić w jakich krajach na świecie zostalibyśmy uznani za przestępców i jaka czekałaby nas za to kara? Aplikacja powstała w celu uświadomienia ludziom zachodu, że rzeczy, które uważamy za naturalne, w krajach bardziej represyjnych są postrzegane jako zbrodnie.
Moje poszukiwania doprowadziły mnie do statystyk dotyczących dobroczynności użytkowników portali społecznościowych. Na portalu Mashable pojawiły się wyniki badań, które wskazują na to, że najwięcej pieniędzy na dobroczynność przeznaczają użytkownicy portalu Linkedln, ponieważ aż 70,5% z nich w zeszłym roku przekazało więcej niż 100$ organizacjom charytatywnym. Na drugim miejscu plasują się użytkownicy Google+ (65,1%), potem Facebooka (64,1%), Pinterest’a (61,3%) i Twittera (58, 2%). Zastanawiające jest to dlaczego akurat Linkedln? Być może dlatego, że ponad połowa użytkowników tego portalu to osoby ustatkowane, po 35 roku życia. Być może biznesowy klimat sprzyja dobroczynności. Niezależnie od powodu należy pochylić czoło przed zwycięzcami tego rankingu.
Przez pryzmat tych kilka przykładów chciałem pokazać jak wszechobecna jest dobroczynność w mediach społecznościowych i jak są one istotne dla jej rozwoju. Każdego dnia przybywa więcej użytkowników Twittera, YouTuba, Facebooka, Linkedlna. Im więcej użytkowników, tym więcej wśród nas dobroczyńców ;).
źródło1: http://pl.globalvoicesonline.org/
źródło3: http://harkable.com/blog/the-5-best-social-media-charity-campaigns/
źródło4: http://mashable.com/2014/09/18/social-media-charity/
mar 12, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 24, 2014 0
sty 16, 2014 0